Herfstdip

U kent die dagen vast wel: bij het opstaan is het nog donker en als u thuis komt van uw werk, is het opnieuw donker. U wordt er niet vrolijk van. Sterker nog: vermoeidheid, lusteloosheid, een slecht humeur en sombere gevoelens liggen op de loer. Probeer onderstaande tips en uw humeur klaart er van op!

Vallende bladeren, striemende regenbuien en herfststormen. Het zijn van die dagen waarbij u niet zonder paraplu van huis kunt. Drie keer per dag een nat pak. Niet om vrolijk van te worden. Achter de wolken schijnt altijd de zon. Altijd? Tips om een herfstdip te voorkomen.

Ga herfstdip te lijf met ‘licht’

Veel mensen hebben baat bij lichttherapie via een handzame LED-daglichtlamp. Ook een zogenoemde daglichtwekker die het opkomen van de zon nabootst, is populair in de donkere maanden van het jaar. Laat naar bed en in de ochtend te lang blijven liggen? Zorg ook voor een goed dag- en nachtritme en houdt u daaraan vast. Zorg zeker in de herfst en winter voor acht uur slaap per dag.

Voldoende ‘echt’ daglicht

Door voldoende daglicht maakt uw lichaam onder meer cortisol aan. Dit hormoon zorgt dat u wakker en bij de les blijft. Maak bijvoorbeeld een lunchwandeling tijdens uw pauze, zodat u niet de hele dag in een donker gebouw zit. Een lange boswandeling in het weekend kan ook. Voor de echte bikkels: fiets een rondje door een natuurgebied. Ook als het waait. In de herfst is de natuur immers op haar mooist.

Beweeg voldoende

Bewegen maakt u fit. Ga naar de sportschool, hardlopen in het bos of maak een lange kleurrijke boswandeling. Uw hersenen maken dan endorfine aan. Dit werkt ontspannend en geeft nieuwe energie. Begin de dag met een stevig ontbijt. Het zorgt ervoor dat uw lichaam goed op gang komt.

Warm aankleden

Is het guur weer en moet u toch naar buiten: trek warme kleding aan. Bij lage temperaturen slokt uw lichaam energie op om weer op de juiste lichaamstemperatuur te komen. Daardoor bent u sneller vermoeid.

Doe eens gek!

Doe eens gek en verwen uzelf. Koop een goed boek, een lekkere fles wijn of ga uit eten. U heeft het verdiend en probeer die gedachten zolang mogelijk vast te houden.

Ontspan regelmatig

Een saunabezoek, een beautydag of een verkwikkende massage. Het is niet alleen goed voor uw lichaam, ook het rustgevende gevoel lift nog een enkele dagen mee.

Uitje

Maak leuke uitjes met uw partner, gezin, vrienden of familie. Sluit een boswandeling af in een pannenkoekenhuis. Maar ga ook eens een weekendje weg, naar de film of een dag winkelen. Dat doet een mens op zijn tijd goed.