Winkel failliet; hoe zit het met aanbetalingen en garanties?
De Nederlandse economie koelt af en dat leidt tot meer faillissementen. Een aantal grote, bekende winkelketens is de afgelopen maanden failliet verklaard. Zo konden BCC, Big Bazar en het bedrijf achter tientallen winkels van Vero Moda en Vila het hoofd niet meer boven water houden.
Gevolgen voor consumenten
Dat heeft grote gevolgen voor de winkels en het personeel, maar ook voor consumenten. U wilt natuurlijk niet dat u honderden euro’s hebt aanbetaald voor een product dat u uiteindelijk niet ontvangt.
Wat moet u doen als u nog wacht op een levering van een failliet bedrijf? En hoe doet u nu een beroep op de garantie? Dat zijn vragen waar veel mensen mee zitten op dit moment.
We zetten een aantal belangrijke vragen én antwoorden voor u op een rij:
Wat gebeurt er met mijn aanbetaling en de levering van een product als een winkel failliet gaat?
Hebt u een aanbetaling gedaan voor een bestelling en gaat de winkel failliet voordat u het product hebt ontvangen, dan zit er niks anders op dan afwachten. Als een bedrijf failliet gaat, benoemt de rechtbank een curator. Hij of zij onderzoekt hoeveel geld en spullen er nog zijn en zorgt dat dit verdeeld wordt onder de schuldeisers.
Hebt u als consument nog een product of geld tegoed van een bedrijf, dan kunt u u schriftelijk melden bij de curator. Vaak staat hiervoor informatie op de website van het betreffende bedrijf of u kunt het vinden bij de Kamer van Koophandel. De curator kan beslissen dat de producten alsnog geleverd kunnen worden. U bent dan als consument verplicht om de producten af te nemen. Kan de levering niet doorgaan, dan kun u u melden als schuldeiser en vragen of u de aanbetaling terug kunt krijgen.
De uitbetaling van schulden gaat in een bepaalde volgorde. Organisaties zoals de Belastingdienst en banken hebben voorrang. Is er na het aflossen van die schulden nog geld over, dan komen consumenten in aanmerking om geld terug te krijgen. Consumenten staan onderaan de hiërarchie, dus zij trekken vaak aan het kortste eind.
Hoe zit het met de garantie als een winkel failliet gaat?
Gaat een product binnen afzienbare tijd kapot, dan heb u recht op garantie. Als een bedrijf failliet gaat, is er geen wettelijk aanspreekpunt meer. Dat betekent in veel gevallen dat u geen beroep meer kunt doen op de garantie. U kunt dan nog wel aankloppen bij de fabrikant, maar de fabrieksgarantie is vaak veel minder uitgebreid. Ook is het mogelijk dat het betreffende bedrijf de garantie bij een verzekeraar heeft ondergebracht. U kunt u dan melden bij de verzekeraar.
Soms hebben bedrijven via een brancheorganisatie een garantieregeling. Andere bedrijven binnen de brancheorganisatie nemen de garantie dan deels over. Alleen biedt dit ook niet in alle gevallen dekking. De exacte invulling hiervan verschilt per organisatie.
Wat betekent een doorstart van een bedrijf voor mij als consument?
Een doorstart lijkt voordelig, maar vaak wordt alleen het winkelpand en de inventaris overgenomen. De nieuwe eigenaar is niet verplicht om lopende bestellingen en garantieverplichtingen over te nemen.
Wat als ik een product in reparatie heb gegeven bij een failliet bedrijf?
Hebt u iets in reparatie gegeven en gaat het betreffende bedrijf daarna failliet, dan kun u de curator verzoeken om het product aan u terug te geven. Het product behoort namelijk niet tot de inboedel van het bedrijf en kan niet worden verkocht.
Wat kan ik doen om problemen te voorkomen?
Het faillissement van een bedrijf ziet u als consument niet altijd aankomen. Hebt u twijfels? Dan kunt u online checken of een bedrijf in staat van faillissement verkeerd, bijvoorbeeld op rechtspraak.nl. Ook negatieve reviews over niet geleverde producten of een slecht bereikbare klantenservice kunnen duiden op moeilijkheden bij een bedrijf.