geenstress

De wereld verandert in rap tempo. Daardoor hebben veel mensen te maken met stress en werkdruk. Maar niet alleen op het werk is het druk. Een gezinsleven met opgroeiende en studerende kinderen, hakt er ook stevig in. Komt u wel toe aan voldoende nachtrust?

Dit beeld herkent u vast: zittend op de bank hebben u en uw partner de laptop of tablet op schoot. Nog even de mail checken, voorbereiden op een vergadering of eindelijk een verslag uitwerken. Ondertussen spreekt u nog af wie de kinderen naar sporten brengt of wie er voor het eten zorgt. Oh ja, in de schuur staat nog het nodige afval voor de milieustraat en de tuin moet nodig aan kant want de zomer is in aantocht. Het radartje in uw hoofd draait maar door en als u uiteindelijk in bed ligt, staart u nog uren naar het plafond. Met als gevolg: te weinig uren slaap.

Achterstand

Leeft u op deze manier dan begint u de dag met een fysiek en mentale achterstand. Vervolgens belandt u in een neerwaartse spiraal en worden de wallen onder uw ogen steeds beter zichtbaar. Ook voor uw omgeving. Tijd voor actie!

Voldoende rust

Gemiddeld heeft een mens 7 à 8 uur slaap per dag nodig. Behalve om uw lichaam en geest de nodige rust te geven, heeft voldoende slaap ook op andere zaken een goede uitwerking. U kunt zich beter concentreren, bent minder prikkelbaar en voelt zich fitter. Oud-wielrenner Joop Zoetemelk zei destijds niet voor niets: ‘De Tour de France win je in bed’.

Handige tips voor een goede nachtrust:
Neem uw werk niet mee naar huis

Probeer het maar eens. Ruim aan het eind van de dag op kantoor uw bureau op, dat geeft sowieso een opgeruimd gevoel en laat uw spullen achter op kantoor. Het lijkt een overdreven ritueel, maar het werkt wel. Moet uw laptop mee naar huis, spreek dan af dat de tas dicht blijft. Aan het eind van de dag bent u toch niet productief meer en is de kans op fouten bovendien groter.

Maak afspraken, vooral met uzelf

Nog even voor het slapen gaan de nieuwskanalen, Facebook en Instagram checken. De mobiele telefoon weet ons steeds weer te verleiden. Of nog even ‘Netflixen’ en na middernacht zit u nóg een aflevering van uw favoriete serie te kijken. Maak afspraken met uw gezinsleden, maar vooral met uzelf, over het beperken van deze digitale verleidingen.

Blijf positief

Probeer tijdens het avondeten niet te verzanden in negatieve zaken uit uw werkdag, zoals: lastige collega’s, vervelende klanten, haperend computersysteem, misgelopen promotie of bezuinigingen op de werkvloer. Uw klaagzang heeft ongetwijfeld ook een negatieve invloed op het verhaal van uw partner. Blijf positief en fantaseer over een nieuwe vakantiebestemming of een nieuw huis. Dat slaapt toch een stuk lekkerder!