weegschaalDecember is een sfeervolle maand, maar ook een gevaarlijke maand als het om eten gaat. Probeer maar eens ‘nee’ te zeggen tegen al het lekkers dat u bijvoorbeeld met Kerstmis krijgt voorgeschoteld. Weg met de decembercalorieën! Hoe?

Het lijkt zo simpel: sporten is dé remedie om calorieën kwijt te raken. Meer bewegen en minder eten is dan ook het motto voor de komende maanden. Door elke dag minstens een uur te sporten (bijv. hardlopen, fietsen, squashen of trainen op de sportschool) verliest u zo’n 500 calorieën per keer. Als u daarnaast niet meer dan 1500 calorieën per dag eet, vliegen de overtollige kilo’s eraf.

Doorloop eerst deze vijf stappen voor u aan het sporten (en afvallen slaat):

Stap 1: leg uw startdatum vast

Prik een datum waarop u begint met sporten en uw aangepaste voedingspatroon. Houdt u eraan en probeer de komende tijd verleidingen, bijvoorbeeld een verjaardag of carnaval, te weerstaan. Sla gerust een of meerdere hapjes of biertjes af.

Stap 2: leeg uw koelkast en vriezer

Hoe vaak bewaart u niet kliekjes van etentjes met vrienden of restanten van dagelijkse maaltijden in uw koelkast of vriezer. Vaak worden die later op de avond nog even opgegeten. Niet doen! Gooi de extra caloriebommen in uw koelkast of vriezer op voorhand weg. Dan komt u in ieder geval niet meer in de verleiding om ze alsnog op te ‘snoepen’.

Stap 3: doe gezonde boodschappen

Vul de vrijgekomen ruimte in uw koelkast met gezonde boodschappen, zoals groente en fruit. Kijk daarnaast gericht op uw andere boodschappen naar de voedingswaarden die op de verpakking staan. Pas op met sapjes, voorverpakte salades en lightproducten. Het zijn onverwachte dikmakers.

Stap 4: drink water en thee

Ban de sapjes, frisdranken en verwenkoffie uit uw dagelijkse drinkpatroon. Deze producten bevatten veel suikers en dus ook veel calorieën. Drink veel water en thee om uw vochtbalans op peil te houden. Veel water drinken stilt ook uw hongergevoel.

Stap 5: klaar om te gaan bewegen

Een gezonde levensstijl om uw streefgewicht te behalen heeft alleen effect als u ook voldoende beweegt. Heeft u moeite om alleen te gaan sporten, sluit u dan aan bij bijvoorbeeld een hardloopvereniging. Probeer twee keer per week te sporten. Maak ook in het dagelijkse leven goede voornemens: neem wat vaker de trap in plaats van de lift. En fiets naar uw werk in plaats van de auto te pakken.

Succes!