Skip to main content

Voorkom teleurstelling bij schade

stormschade

Het kan iedereen een keer overkomen, schade aan bijvoorbeeld het huis, de inboedel of persoonlijke bezittingen. Dan is het belangrijk dat de verzekering zaken netjes voor u oplost. U kunt de zaken daaromheen voor uzelf vergemakkelijken. Hoe?

TIPS TER VOORKOMING VAN TELEURSTELLING BIJ SCHADE
  • Vervang 1 x in de ca. 2 jaar de kitranden bij bad en douchebak. Het kitmateriaal is gevoelig voor aantasting door zeep en chemicaliën, waardoor de kit niet meer goed afsluit. Ook wanneer u de tegels & voegen regelmatig schoonmaakt met bijv. Antikal, dan gaat dit ten koste van de waterdichtheid van de voeg en zal deze langzaam dunner worden of helemaal verdwijnen, met vochtdoorslag als gevolg. Mocht u lekkage krijgen doordat u deze zaken NIET bijhoudt, dan kan bij waterschade de claim afgewezen worden i.v.m. achterstallig onderhoud.
  • Het lijkt wel of er steeds vaker schade is door storm. Stormschade kan – naast de overlast & het ongemak – ook voor een financiële tegenvaller zorgen. Veel opstalverzekeringen (& sommige inboedelverzekeringen) hanteren namelijk een eigen risico bij stormschade (variërend van € 225,= tot ca. € 500,=). Tegen een geringe premieopslag is dit eigen risico bij de meeste verzekeringen af te kopen. Informeert u bij ons eens naar de mogelijkheden.
  • Het bewaren van bonnetjes en garantiebewijzen is bij veel mensen niet goed geregeld. Wanneer u van deze zaken een foto maakt met bijvoorbeeld uw GSM of Ipad, mail ze met een juiste omschrijving naar uw eigen email en bewaar deze foto’s dan in een apart mapje in uw email. Zo kan u ze altijd snel en makkelijk terugvinden als u aanspraak moet maken op garantie of bij een schadeclaim. Zonder aankoopbon heeft u bij schade namelijk vaak slechts recht op 20% van de nieuwwaarde en dat is toch zonde.
  • Heeft u een VCN/Unigarant verzekering? Controleert u dan even of u het “standaard” eigen risico van € 100,= al afgekocht heeft. Het is namelijk heel vervelend als u een keertje water-, inbraak- of brandschade e.d. heeft en u dan € 100,= NIET vergoed krijgt. Tegen een geringe premietoeslag is dit eigen risico af te kopen.
REISVERZEKERING
  • Sla de gegevens van uw reisverzekering (polisnummer en telefoonnummer Alarmcentrale) op in uw gsm. Dan heeft u altijd de juiste gegevens bij de hand.
  • Controleer uw reisverzekering voordat u op vakantie gaat: Is Europadekking nog toereikend of moet het Werelddekking worden? Bent u ook verzekerd voor medische kosten in het buitenland en is de wintersportdekking meeverzekerd?
  • Neem bij calamiteiten (zoals o.a. ziekenhuisopname of hoge medische kosten, ongeval, overlijden, vervroegde terugkeer etc.) ALTIJD contact op met de alarmcentrale van uw reisverzekering. Zij helpen u graag, hebben verstand van zaken, kunnen wellicht in het buitenland regelen, dat u er plaatse onderdak vindt en als u e.e.a. NIET meldt bij de alarmcentrale, dan kan de reisverzekering uw schadeclaim afwijzen!!!
  • Boekt u nu een lekkere vakantie naar de winterzon of wintersport? Kijk dan even of u op uw doorlopende reisverzekering ook een annuleringsdekking heeft lopen. Dat is heel vaak een véél voordeligere optie dan los bijsluiten bij het reisbureau.
  • Gaat u met de auto op vakantie? Wellicht is het verstandig om de aanvullende dekking voor Hulp & Huur Vervoermiddel mee te verzekeren op uw reisverzekering.
  • Let ook tijdens de vakantie goed op uw spullen en laat zaken nooit onbeheerd achter als u bijvoorbeeld gaat zwemmen of even een drankje aan de bar gaat halen. Toch het slachtoffer geworden van een diefstal? Doe ALTIJD aangifte bij de politie. Zonder aangifte gaat de verzekeraar vaak niet betalen.
  • Koffer kwijt of beschadigd tijdens vliegreis? Luchtvaartmaatschappijen moeten passagiers een vergoeding geven als hun bagage is gestolen, is beschadigd of is vertraagd. Doe daarom altijd direct bij aankomst op de luchthaven aangifte. Verlaat dan nooit de bagagehal zonder een zogeheten Property Irregularity Rapport (PIR). Daarmee bewijs je dat je koffer tijdens de vlucht beschadigd is en niet op een later moment.