Skip to main content

Tips ter versoepeling van schadeafwikkeling

Helaas komt het nog wel eens voor, dat je schade hebt aan jouw spullen/inboedel en dat je moet aantonen wat het beschadigde product gekost heeft en wanneer je het gekocht hebt. Kan je de aankoopbon niet overleggen, dan gaan verzekeraars er vaak van uit, dat het beschadigde item al wat ouder is en dan krijg je een vergoeding die vaak een stuk lager is en dat is jammer én te voorkomen.

Ook wanneer je een claim moet doen op de reisverzekering (& hopelijk kunnen wij er komende zomer weer allemaal op uit 🤞 om de zon, zee, strand, bergen en bossen op te zoeken) is het handig dat je weet wat er in jouw koffer of tas zat. Je neemt namelijk vaak meer mee, dan dat je je in 1e instantie herinnert als je ter plaatse aangifte moet doen op de luchthaven of bij de politie.

Hieronder een paar tips:
  • Het is verstandig om bijvoorbeeld een foto te maken van de inhoud van jouw koffer. Veel mensen hebben al standaard een lijstje van dingen die ze zeker niet moeten vergeten, zoals paspoort, telefoon oplader, zonnebril, e-reader e.d. Zet op dat lijstje ook wat je standaard al mee neemt (kleding, schoenen, jassen, toilettas etc.) en je hebt – in geval van schade – altijd een goed overzicht van wat er kwijt is.
  • Wanneer je duurdere zaken koopt zoals een tv, computer, zaagmachine, laminaat, elektrische fiets e.d. of wanneer je een aankoopbon of garantiebewijs altijd snel terug wilt vinden, dan is het handig om direct na aankoop hier een foto of scan van te maken en die dan naar jezelf te mailen. Maak in de email account een apart mapje “belangrijke zaken en bonnen ”, stop daar die mailtjes in en je kan altijd alles terugvinden.
  • Fotografeer je horloge, kunst en andere sieraden en maak een foto van de serienummers van gsm, fototoestel, laptop etc. en stop die ook in de map “belangrijke zaken en bonnen ”. Altijd handig wanneer je politieaangifte moet doen.
  • Heb je een aanrijding, maak dan ook een paar foto’s van de kentekenplaat van de andere auto en van de groene kaart. Het komt namelijk nog wel eens voor, dat er (bewust) een paar cijfers of letters verwisseld worden en als er dan ook nog een valse naam en adres opgegeven wordt, dan kan je iemand nooit meer terugvinden.
  • Heb je autoschade en is de auto WA + Casco (allriks) verzekerd, bel dan eerst even met ons voordat u daadwerkelijk een afspraak maakt voor de reparatie. Verzekeraars werken namelijk vaak met “aangesloten schadeherstellers” en dan heb je minder of géén eigen risico. Gaat de auto echter naar een andere reparateur, dan kan je dat zomaar E 500 aan eigen risico kosten.
  • Het hebben van een goede rechtsbijstandverzekering wordt steeds belangrijker. Een klein conflict tussen jou en jouw werkgever, een leverancier, de buurman of die buitenlandse automobilist etc. kan door een rechtsbijstandverzekeraar vaak sneller afgewikkeld worden en zij hebben ook de expertise in huis om je goed bij te staan of juridisch vlak. Heb je geen rechtsbijstand dekking, neem dan eens contact met ons op, wij kunnen heel snel aangeven wat zo’n verzekering – als is het alleen maar voor de auto – kost.