Skip to main content

Bewaar foto’s van garantiebewijzen en aankoopbonnen in je mailbox!

Helaas komt het nog wel eens voor, dat je schade hebt en dat je de aankoopbon niet meer kan vinden. Vervelend, want dan krijg je vaak niet het volledige bedrag vergoed, omdat de verzekeraar dan uitkeert obv een fictieve dagwaarde.

Ook als er tijdens jouw vakantie bijvoorbeeld een koffer kwijt raakt, moet je aan kunnen tonen, dat je die zaken überhaupt bij je had/in je bezit had, wat zij kostte en hoe oud de spullen waren. Daarnaast moet je natuurlijk ook altijd aangifte doen bij de luchthavenbalie of bij de politie, als de koffer uit de auto is gestolen.

Hieronder een paar tips:
  • Het is verstandig om bijvoorbeeld, even een foto te maken van de inhoud van jouw koffer. Veel mensen hebben al standaard een lijstje van dingen die ze zeker niet moeten vergeten, zoals paspoort, telefoon oplader, zonnebril e.d. Zet op dat lijstje ook wat je standaard al mee neemt (kleding, schoenen, jassen etc.) en je hebt – in geval van schade – altijd een goed overzicht van wat er kwijt is. Neem je tijdens een vliegreis 2 koffers en/of handbagage mee: stop dan wat ondergoed, een paar slippers en badkleding in de koffer van jouw partner of in jouw handbagage. Als er dan een koffer niet of later aankomt, dan kan je in ieder geval de eerste paar dagen vooruit 😉.
  • Wanneer je duurdere zaken koopt, of wanneer je een aankoopbon of garantiebewijs altijd snel terug wilt vinden, dan is het handig om hier een foto/scan van te maken en die dan naar jezelf te mailen. Maak in de email account een apart mapje “belangrijke zaken en bonnen ” , stop daar die mailtjes in en je kan altijd alles terugvinden.
  • Fotografeer de serienummers van gsm, elektrisch gereedschap, fototoestel, fiets, tv, laptop etc. en stop die ook in de map “belangrijke zaken en bonnen ”. Altijd handig wanneer je politieaangifte moet doen.
  • Neem foto’s van horloges, sieraden, kunst en schilderijen en bewaar ook die in dat aparte mapje in jouw email. Politie en schade experts zijn daar blij mee.

Een kleine moeite en het zou in de toekomst – als je een keer aanspraak moet maken op garantie of wanneer je schade hebt – een hoop stress en geld kunnen schelen.